Pressmeddelande – Diversity Charter Sweden välkomnar EU-kommissionens verktyg för att mäta mångfald!

Mångfald är både bra för personalen och för affärerna. Förutom vinsten i att anställda känner sig välkomna och uppskattade kan företag utnyttja en större talangreserv samtidigt som de ökar innovationen. Nu lanserar EU-kommissionen ett nytt självbedömningsverktyg där företag och organisationer kan mäta hur just deras organisation ligger till när det gäller mångfald och inkludering.

Diversity Charter Sweden välkomnar förslaget:

• Det här är ett utomordentligt bra första steg från EU-kommissionen som utan tvekan kommer att kunna bidra till ökad mångfald och inkludering i arbetslivet, säger Diversity Charters Swedens generalsekreterare Anna Carlsson Sigstedt i en kommentar till det nya förslaget.

Många svenska företag inser vikten av att ta tillvara allas kompentenser. Att ta tillvara talangers kunskaper blir allt viktigare i en hårdnande internationell konkurrens. Ens bakgrund, kön eller eventuell funktionsnedsättning ska inte vara ett hinder, utan snarare ses som den tillgång det är.

Stödet är starkt i svenskt näringsliv där över 130 större och mindre svenska företag och organisationer med över 500 000 anställda de senaste åren valt att bli medlemmar i Diversity Charter Sweden. De gör det för att tillsammans lära sig mer om hur man kan bli bättre på mångfald och hur man kan ta tillvara allas kompentens.

• Att kunna mäta mångfald är i fokus både under den europeiska mångfaldsmånaden som pågår under maj månad och i vår förenings kommande aktiviteter. Vid vår kommande medlemsträff senare i maj kommer bland annat Microsoft, DNB och Lindex dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter kring hur man mäter mångfald i arbetslivet, avslutar Anna Carlsson Sigstedt
6 foton i fotokollage. Panel och talare som står och som sitter i soffa.

Signatory Event 2024

Måndag den 14 oktober hade vi vårt årliga Signatory Event där vi välkomnade nya medlemmar och bjöd på inspirerande föredrag. Vilken inspirationsdag vi fick! Nedan kommer en sammanfattning av Signatory

Stockholm: Regional medlemsträff: Klimakteriet

REGISTRERA MEDLEMSKAP KONTAKTA OSS « Alla Evenemang Stockholm: Regional medlemsträff: Klimakteriet november 29 @ 8:00 f m – 10:00 f m Välkommen till medlemsträff i Stockholm på temat: Klimakteriet Fredagskunskap och Regional