I dagens globaliserade samhälle står företag inför utmaningen att utforma kommunikation som både återspeglar den interna mångfalden ibland personalen och tilltalar och engagerar en mångfacetterad kundkrets.
Något som kräver djupare förståelse för hur faktorer som kön, ålder och kulturell bakgrund påverkar både representation och perception i företagets externa och interna kommunikationskanaler.
- Vilka konkreta åtgärder kan företag vidta för att utveckla en mer inkluderande kommunikationsstrategi?
- Vilka är de långsiktiga effekterna av en mångsidig representation på varumärkets image och kundlojalitet?
- Vilka innovativa lösningar och bästa praxis kan vi dela och lära oss av varandra för att övervinna dessa hinder?
På Fredagskunskapen lyftes resultat i rapporter och medlemsexempel.
Experter:
Karin Sandelin, Semiotician and founder of Sensemiotics Kantar ger oss olika exempel på hur foton används.
Lita Nazar Marknads och kommunikationschef Mediekompaniet, berättar från rapporten Rättvisaren 2023 om hur representationen ser ut i svenska medier men också från Rättvisaren 2020 om vilka som syns i reklamen.
Företagsexempel:
Sabina Rasiwala, HR och kommunikations direktör på Samhall.
Jessica Alm, Chief Communications Officer på Essity
Moderator: Sara Haraldsson, Westander.
Chatfacilitstor: Elin Larsson, Nyckeltalsinstitutet
——————————————-
Öka ditt aktiva lyssnande genom våra samtalsfrågor!
Samtalsfrågor att fundera över:
1. Vilka är dina viktigaste take aways?
2. Vad kan du använda dig av i din verksamhet/för dig?
3. Vad ser du som utmaningar i din verksamhet/för dig?
För att öka kunskapsspridningen, se till att dela med dig av dina tankar både internt och externt. Kom ihåg att tagga med #diversitychartersweden och #fredagskunskap.